وجود چک برگشتی مانعی برای تسهیلات بانکی

داشتن چک برگشتی که به راحتی در سامانه استعلام چک برگشتی قدیمی در کارنامه هر فردی قابل رویت می باشد؛ خود به عنوان مانعی اساسی برای دریافت مزایا و تسهیلات مختلف بانکی است. به همین منظور در (سامانه جامع استعلام بانکی)، بانک ها موظف هستند تنها پس از اعتبار سنجی و فقط در صورتی که افراد حقیقی و حقوقی به عنوان مشتریان سیستم بانکی رتبه اعتباری خوب و شایسته ای را از آن خود کرده باشند؛ از وجود تسهیلات بانکی بهره مند شوند و در غیر این صورت پس از استعلام بانک مرکزی وام به منظور بدحساب بودن این افراد بانک ها از دادن هر گونه تسهیلات و وام های خود به این دسته از افراد معذور می باشند. بنابراین نداشتن چک برگشتی خود به عنوان یک عامل اساسی در بهره مندی از مزایا و تسهیلات بانکی است که بهتر است هر یک از صاحبان کسب و کارهای مختلف به آن توجه داشته باشند تا همواره رتبه اعتباری خود را در سامانه های اعتبار سنجی ارتقاء بخشند. اما با توجه به همه گیر شدن ویروس کرونا ممکن است با تعطیل شدن کسب و کارهای مختلف بسیاری از فعالان اقتصادی با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم کنند. بنابراین از بیستم دی ماه سال جاری قانون جدیدی در خصوص چک برگشتی اجرا خواهد شد که به مفاد این قانون و جزئیات آن خواهیم پرداخت.

چک برگشتی واجرای قانون جدید صدور چک به صورت مرحله ای

چک برگشتی

اجرای قانون جدید صدور چک به صورت مرحله ای

با توجه به اصلاحیه ای که در خصوص قانون صدور چک جدیدا ابلاغ شده است از بیستم دی ماه سال جاری صدور چک به افراد متقاضی واجد شرایط تنها از طریق سامانه صیاد صورت می گیرد تا بدین ترتیب بتوان برای همیشه از قانون صدور چک در وجه حامل خداحافظی نمود. طی این قانون جدید صدور چک، اجرای این فرآیند به صورت مرحله ای و تدریجی صورت می گیرد. بنابراین طبق این قانون جدیدی که از طرف بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران ابلاغ شده است؛ از تاریخ ذکر شده به بعد ارائه هر گونه دسته چک در وجه حامل ممنوع می باشد و علاوه بر آن برگ چک های مربوط به این نوع از دسته های چک پس از تاریخ مذکور تا اطلاع ثانوی از طریق ظهرنویسی یا ثبت در سامانه صیاد قابل انتقال به اشخاص دیگر است. با توجه به وجود ویروس منحوس کرونا و مشکلات و معضلات مربوط به آن بنا شده است که اجرای این قانون به صورت مرحله ای و تدریجی رفته رفته صورت گیرد تا هم در این زمینه فرهنگ سازی شود و هم افراد مختلف جامعه بتوانند خود را با شرایط جدید و قانون جدید اصلاح شده در خصوص صدور چک وفق بدهند. بنابراین با توجه قانون های جدیدی که هر ساله در خصوص چک برگشتی صورت می گیرد؛ بهتر است به این قوانین پایبند بود تا بتوان همچنان رتبه اعتباری خود را ارتقاء داد و در نهایت بتوان بدون برگشت خوردن چک های خود کارنامه قابل قبولی را در سامانه های اعتبار سنجی برای خود ثبت و ضبط کنید تا بدین ترتیب همواره از تسهیلات بانکی بتوانند استفاده کنید.

نظر خود را راجع به این مقاله بنویسید.

نظری ثبت نشده است
اولین نظر را شما ثبت کنید.
خودت رو اهلیت سنجی کن !
سامانه اعتبارسنجی آیس
با وارد کردن کد ملی و شماره موبایل خودت و یا دیگران ( البته با تائید خود شخص ) می توانید با چند کلیک ،گزارش اعتباری خود شامل تسهیلات دریافتی ، وجود یا عدم وجود چک برگشتی ،و ضمانتهایی را که برای شخص دیگری انجام شده است را مشاهده کنید.